Lev efter din cyklus og bliv fri for smerter

/Lev efter din cyklus og bliv fri for smerter

Lev efter din cyklus og bliv fri for smerter

Ok, dette er en lille smule langt. Men hvis du kender bare lidt til menstruationssmerter eller en problematisk overgangsalder, så please hold ud og læs lidt med her, for der er så meget du kan gøre ved det. Og ret nemt endda.

Det allerførste tip er at starte med at drikke varmt, kogt vand i løbet af dagen. Alle dine celler vil elske det og det vil forbedre din overordnede tilstand overraskende meget.

Rigtig mange kvinder, i alle aldre, lider af smertefulde gener i forbindelse med deres kvindelige cyklus. Især omkring den månedlige blødning eller i overgangsalderen er mange plaget af ubehagelige muskelkramper, migræne, hedeture, problematisk hud, overvældende behov for særlige fødevarer, nedtrykthed og humørsvingninger.

Det er vigtigt at afhjælpe disse gener, da de kan udvikle sig og blive værre over tid. De problemer man har omkring sin menstruation er et tegn på at overgangsalderen også ville blive udfordrende, hvis altså man ikke gør noget ved ubalancerne. 

I 10 år led jeg selv at en række af disse symptomer og det var kun med nødt og næppe at jeg klarede mig igennem mine menstruationer uden at tage smertestillende piller.

Og jeg tænkte hver gang; “det kan simpelthen ikke være meningen, det her.”

Og det er det heller ikke. Det er ikke sådan at nogle kvinder bare er “skabt” sådan at de har besværlige cyklusser. Det er ikke et nødvendigt onde og det er ikke naturligt heller.

Efter 3 måneder med yin yoga 30 minutter dagligt, var størstedelen af mine gener væk. Og nu, efter yderligere 6 måneder, hvor jeg har forsøgt at “leve i overensstemmelse med min cyklus”, kan jeg med ægte forundring og stor glæde sige, at jeg ingen gener har overhovedet. Ikke på noget tidspunkt i løbet af den månedlige cyklus.

Det er crazy! Og forholdsvist nemt. Her kommer 4 simple ting du kan begynde på med det samme og som vil hjælpe og understøtte din naturlige cyklus og hormonbalance. Der er selvfølgelig en masse flere ting, og hvis du er blevet nysgerrig kan du læse mere om retreatet til sommer, hvor vi helliger 4 dage til yin yoga, nærende mad og kvindesundhed.

Men her er lidt at starte med.

Here goes:

Cyklussens 4 faser

Den månedlige cyklus kan inddeles i 4 faser; follikulær fasen (som er dagene efter sidste menustrationsdag frem til ægløsning), selve ægløsningen, og så den luteale fase (fra efter ægløsning til første blødningsdag) og så selve blødningen.

Jeg giver dig et fødevaretip (det betyder ikke at du KUN skal spise dette i løbet af denne fase, men bare at du skal spise mere af det end du plejer i denne specifikke periode) og et asana-tip til hvilken, eller hvilke yin yoga stillinger, der vil hjælpe dig til at blive fri for gener. Det hele handler om at få afbalanceret hormonerne. 

 – Follikulær fasen: her handler det om at nære blodet og styrke østrogenniveauet, så spis ekstra meget sund fedt, såsom økologiske koldpressede olier og flere kerner og nødder. Og for yderligere at styrke fordøjelsen og omdannelsen af nærende fedtstof til næret blod, så lav nogle yin yoga stillinger, der arbejder med maven og inder benene, som bl.a. backbends over en blok og gate.

– Ægløsning: er et godt tidspunkt at spise ekstra meget af det rå og grønne, som fx salat. Det styrker leverenergien, som skal bruges til at transportere ægget til livmoderen. Asanas som bodytwists understøtter leveren og hjælper ægget fri og ud i æggelederen.

– Luteal fasen: I denne fase skal østrogenniveauet nivelleres for at det ikke skaber ubalance omkring menstrautionen og derfor er det særligt godt at du spiser størstedelen af dine grøntsager tilberedt, så de er nemmere at fordøje. Sid i butterfly og square.

– Blod fasen: under mentruationen kan kroppens celler godt tørre lidt ud og give en lidt langsommere fordøjelse. Det er helt naturligt og kan afhjælpes ved at spise letfordøjelig mad, som fx grød. Sørg også for at indtage jernholdig mad har så du opvejer jerntabet. Gå i dybden med dine dragons i denne periode. Og hvil dig. Især den første dag.

Under menstruationen kan du fjerne saltet og i stedet tilføje en spiseske økologisk melasse sirup til din citron/salt yoga morgendrik. Melasse siruppen har meget højt jernindhold og kan derfor hjælpe dig med at bibeholde jernniveauet.

Læs også yin yoga og kvindelig sundhed. 

 

4-dages_retreat_2018

RECOVERY

Castle on Island on the lake in Montenegro

By |2018-03-26T12:29:35+00:00January 19th, 2017|Yin blog 02|1 Comment

One Comment

  1. […] Home/Jernholdige spinatpandekager Previous […]

Leave A Comment