Tre Yin Principper, der styrker din yogapraksis og din fordøjelse.

/Tre Yin Principper, der styrker din yogapraksis og din fordøjelse.

Tre Yin Principper, der styrker din yogapraksis og din fordøjelse.

Yin er mere end Yin Yoga. Yin er en essentiel del af et sundt og holistisk livssyn og ikke mindst livsstil. I vores liv stræber vi efter balance mellem Yin og Yang energi, som stiger og synker i en uendelig cyklus.

Så hvad kan hjælpe kroppen til at forstærke denne cirkel af yin/yang energi?

Udfra et Yin “yogistisk” syn på livet, i kombination med viden fra Traditionel Kinesisk Medicin, er der tre vigtige principper, der understøtter kroppens stræben efter balance. Det er fordøjelse, udrensning og søvn.

Fordøjelse handler selvfølgelig om hvor god kroppen er til at fordøje det mad, der bliver tilført. Altså hvor hurtigt og hvor effektivt næringsstoffer sorteres, optages og udskilles. Men fordøjelse handler også om hvordan vi “fordøjer” udefrakommende indtryk, oplevelser, følelser, situationer mm. Digestion, eller fordøjelse er et stort princip i Traditionel Kinesisk Medicin, netop fordi det i sin essens handler om hvordan energi optages og udskilles i vores system. Vi skal tage det som vi har brug for, og så sørge for at det vi ikke skal eller kan bruge kommer ud af kroppen igen. Det være overskydende mad, men også unødvendige emotioner og tanker.

Udrensning handler om at sørge for at indtage færrest mulige giftstoffer, både gennem mad, men også gennem vores omgivende miljø. Nogle ting kan vi ikke direkte påvirke, såsom forurenet luft fra en trafikeret vej, men mange steder kan vi faktisk vælge, i hvert fald i nogen grad, at undgå kemiske stoffer i fødevarer, skønhedspleje, kosmetik, legetøj osv.
Og så handler princippet om udrensning i høj grad om timing. Er kroppens systemer og funktioner “on time”?

Søvn princippet fokuserer endnu en gang på timing. Et godt søvnmønster er altafgørende for et sundt og balanceret liv. Og et godt søvnmønster, er ikke ensbetydende med mange timers søvn eller at sove meget længe. I virkeligheden er det mest optimalt for et voksent menneske at sove mellem 7-7,5 timer per nat, og helst mellem kl. 22.00 – 06.00.

Ved at praktisere Yin Yoga regelmæssigt forbedres disse tre pricipper markant. Også de afhænger af hinanden og påvirker hinanden i den ene eller anden retning. Hvis ens “digestive power” er stærk, vil det naturligt blive lettere for kroppen at “detoxe”, afgifte sig selv. Og et sundt søvnmønster vil nemmere kunne manifestere sig når fordøjelse og udrensning fungerer. Ofte er søvnproblemer direkte sammenhængende med kost og timing af måltider. Det vil også virke den anden vej rundt. Ens Yin Yoga praksis vil blive dybere og smukkere i takt med at de tre principper balanceres i kroppen.

Det er ren Win/Win, – men ja også hårdt, dedikeret arbejde. Men resultatet er mere end værd at arbejde for; frihed fra unødvendig kropslig og mental lidelse og smerte, øget vitalitet, fleksibilitet og livsglæde <3

Du kan læse mere om denne særlige form for yin yoga under menuen Om Yin Yoga.

Eller du kan give dig selv en helt unik gave med et intenst yin yoga retreat for kvinder på Bornholm eller i Montenegro. 

Castle on Island on the lake in Montenegro

4-dages_retreat_2018

2018-03-26T12:45:32+00:00

Leave A Comment